فرمت word : دانلود پایان نامه کارشناسی ارشد رشته حقوق با موضوع قتل عمد

با عنوان :قتل عمد

در ادامه مطلب می توانید تکه هایی از ابتدای این پایان نامه را بخوانید

و در صورت نیاز به متن کامل آن می توانید از لینک پرداخت و دانلود آنی برای خرید این پایان نامه اقدام نمائید.

دانشگاه آزد اسلامی واحد دامغان

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید                     

 پایان نامه کارشناسی ارشد رشته حقوق

با موضوع:

قتل عمد

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده درج نمی گردد

تکه هایی از متن به عنوان نمونه : (ممکن می باشد هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود اما در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل می باشد)

شما می توانید تکه های دیگری از این مطلب را در شماره بندی انتهای صفحه بخوانید              

چکیده:

 قتل عمد ،ازجرایم مقید به نتیجه می باشد واین پدیده مجرمانه دارای عناصر وارکانی میباشد به ویژه رکن مادی قتل،رفتار سالب حیات به عنوان بخشی از رکن مادی در این رساله مورد برسی قرار گرفته می باشد.هدف از انتخاب این رساله تطبیق دوکشور ایران وعراق در موضوع قتل عمد وشناسایی نقاط ضعف وقوت در حقوق کشورمان میباشد . در قوانین کیفری ایران تعریفی از قتل به اقدام نیامده می باشد اما می توان قتل را به سلب حیات از بشر زنده دیگری تعریف نمود.در حقوق کیفری عراق قتل عمد بر خلاف حقوق ایران به دو دسته ساده و مشدده تقسیم می گردد.قتل عمد مانند سایر جرایم دارای ارکان و عناصری می باشد که از مجموع آن ها این پدیده مجرمانه به وجود می آید و از عناصر اصلی این بزه وجود بشر زنده می باشد و تا زمانی که این عنصر احراز نگردد این جرم تحقق نمی یابد. مانند مباحثی که در این پژوهش به آن توجه ویژه ای شده می باشد اظهار اقسام قتل عمدی در حقوق کیفری ایران و عراق و مطالعه و تجزیه و تحلیل ترک فعل و فعل غیر مادی در امکان تحقق عنصر مادی این بزه با شرایط لازم و نقد و مطالعه سیاست کیفری ایران در قبال اشتباه در شخص و شخصیت می باشد،به علاوه در مجازات قتل عمد وشرایط تشدید مجازات بین حقوق دو کشور تفاوت هست که حتی به این شکل که مجازات قتل عمد در حقوق ایران برابر با قتل عمد مشدده در حقوق عراق می باشد که مجازات آن اعدام می باشد.با مقایسه ای که بین حقوق دو کشور به اقدام آمده حقوق ایران در بیشتر موارد به ویژه در خصوص مجازات قوی تر و بسیار مستحکم تر از حقوق عراق اقدام نموده می باشد.

کلیدواژه:قتل،رکن مادی،قتل عمد،عمد،اقدام نوعاً کشنده،قصاص،فعل،ترک فعل،فعل مادی،غعل غیرمادی،ارتباط سببیّت

مقدمه

قتل نفس ازبزرگترین صدمات بدنی می باشد که علیه بشر اتفاق می افتد واز جمله جرایمی می باشد که همیشه منفور بوده واز قدیم الایام بشر در قتل،واکنش و عکس العمل شدیدی نشان داده می باشد.قتل از نخستین جرایمی می باشد که آدمی از هنگام آفرینش خود انجام داده می باشد.خداوند قتل عمد بشر های بی گناه را حرام و عامل خلود در جهنم و عذاب جاویدان آخرت دانسته می باشد. [1]

در واقع نوع بشر و انسانیت که در وجود بشر میباشد مهم جلوه داده شده وقتل بی جهت آن،لطمه به بشر و انسانیت میباشد و به نظر،در مکتب اسلام فرقی بین فرد و جامعه نیست و علی رغم اینکه قصاص واجب میگردد و بعد از آن می فرماید اگر از برادرت در گذشتی این گذشت همراه با نیکویی و معرفت میباشد.یعنی در اخذ دیه سخت گیری ننمایید وبیشتر از حق مطالبه نکنید. قاتل و اولیای او را در تنگنا قرار ندهیدواز سوی دیگر به قاتل نیز امر می ‌کند که دیه را با احسان وخوشرویی ادا کند و در آن چیز که میپردازد اذیت و آزار را همراه نکند و میگوید:بعد از اتمام کار و مصالحه از قواعد صلح وآشتی تجاوز نکنید که هر کس چنین کند برای او عذابی درد ناک می باشد.و انچه به ذهن متبادر میگردد اینکه عفو وبخشش خیلی بهتر از قصاص می باشد واینکه در آغاز قصاص را مطرح کرده،شاید به جهت آرام کردن اولیای مقتول بوده والا آن چیز که از نظر خداوند مهم می باشد همان اخذ دیه و عفو می باشد.احکام اسلام بر خلاف احکام وقوانین بشری از جامعیت تام بر خوردار می باشد وهمین همه جانبه گرایی می باشد که احکام الهی را جاویدان نموده و لکن بشر،علمش و احاطه اش بر امور محدود می باشد و آینده و چگونگی آن را نمی تواند درک کند از این رو می باشد که قوانین دستخوش تغییر وتبدیل میگردد.اهتمام اسلام به حفظ نفوس تا جایی می باشد که حتی برای قتل سهوی نیز دیه قرار داده می باشد و همچنین خود کشی را حرام نموده می باشد و مرتکب آن را سزاوار آتش جهنم می داند. با این روش که اسلام مقرر نموده امنیت عمومی در اجتماعات بشری بر قرار می گردد و دیگر یا حادثه ای رخ نمی دهد ویا بسیار اندک به وقوع می پیوندد،زیرا بشر هر گاه بداند خداوند سبحان اقدام زشت خود کشی را نمی بخشد و به خاطر رهایی از عذاب آخرت اقدام به چنین عملی نمی نماید.و نیز هر وقت آگاه گردد که اگر کسی را به قتل برساند پیش روی او کشته می گردد به خاطر ترس از کشته شدن اقدام به قتل دیگری نمیکند پس قصاص تاًمین کننده حیات می باشد.

بشر معمولا فراموش کار می باشد،یک روز آنقدر مقرور متکبر میشود که خود را آفریدگار عالم میخواند و روزی آنقدر پست و فروتن وخود باخته پیش روی سایر مخلوقات میشود که خویشتن خود را حتی کمتر از حیوانات نزول میدهد و این سرگردانی تکرار منظومه ای باور نکردنی از بدو خلقت تا کنون می باشد آن چیز که که برای بشر بدوی پدید آمده می باشد امروز برای بشر متمدن ،دارای فرهنگ و هوشمند اتفاق می افتد و جالب می باشد بدانيم بشر خود پديد آورنده آن می باشد و به آن اصرار مي­ورزد. بشر در بستر زمان آنقدر غرق مي­گردد كه گويا براي او بازگشتي وجود ندارد، به شكلي اقدام مي­كند كه تنها خوي حيواني او اقتضاي آن را دارد و البته او بدون حكمت آفريده نشده می باشد و تحت حكومت الهي قرار دارد «لايمكن الفرار من حكومتك»[2] كسي نمي­تواند از حاكميت الهي فرار كند.

جرم قتل نيز مانند ساير جرائم از سه عنصر تشكيل يافته و عبارتند از : عنصر مادي ،عنصر قانوني ،عنصر معنوي. زماني كه اين اركان جمع شده باشد مي­توانيم بگوييم جرم قتل واقع شده می باشد و براي اينكه فردي را مجازات نماييم، بايد عناصر مذكور در اقدام قتل موجود باشد و هر گاه يكي از اركان متشكله مفقود گردد صدق عنوان جرم بر اقدام ارتكابي مشكل خواهد بود و نمي­توان اقدام مزبور را جرم دانست و مرتكب آن را مجازات نمود ولي بعضي اوقات به علت اوضاع و احوال خاصي ، قانونگذار اعمالي را كه علي الاصول در شرايط عادي جرم می باشد،خود با تصويب متن قانوني ديگر ، تحت شرايط و اوضاع و احوال خاص جرم ندانسته و مجازات نمي­كند، در واقع با زائل كردن اثر عنصر قانوني ، اعمال مجرمانه راموجه مي­شناسد و در اين موارد با تصميم و نظر قانونگذار يك حكم خاص ، حكم عام ديگر را از اعتبار مي­اندازد. همواره اينگونه نبوده و نيست كه افراد جامعه بشري به حق خود قانع بوده و در ارتباطات گوناگون خويش با ديگر همنوعانشان از خود گذشتگي و ايثار نشان دهند ؛ بلكه افرادي هستند كه با علل مختلف ، حد و مرزي براي ارضاي تمايلات خويش نمي­شناسند و حتي در اين راه تا حدي پيش مي­طریقه كه به حريم جان ،مال و حيثيت بشر­ها تجاوز مي­كنند؛ بنابراين وقوع جرم به صور مختلف در كليه اجتماعات همواره قابل تحقق می باشد و جلوگيري از گسترش و تداوم جنايت و روحيه خشونت آميز در جامعه و در نهايت اجراي عدالت كيفري به عوامل مختلف مانند بررسي و تشخيص دقيق عامل اصلي جرم بستگي دارد و از اين جهت شناسايي مرتكب جرم و تعيين حدود مسئوليت كيفري وي خواه به عنوان فعل و يا ترك فعل و خواه به عنوان مباشر و سبب اهميت فوق العاده­اي در مسائل جزايي دارد. از آنجا كه قوانين و مقررات جزائي ما به تبعيت از بحثهاي مطرح شده در كتب فقهي ركن مادي قتل را به همان شكل و صورت فعل و ترك فعل ، فعل غير مادي و مسئوليت كيفري سبب و مباشر مطرح نموده و حتي در شقوق مختلف و ارائه مصاديق هم قانونگذار از نظر فقها پيروي نموده می باشد. بديهي می باشد هر گاه صدمات وارده به مرگ قرباني بيانجامد به ويژه آنجا كه مرتكب چنين نتيجه­اي را به گونه مستقيم و غير مستقيم قصد كرده باشد بر زشتي اقدام وي افزوده مي­گردد و بر چسب قتل بر پيشاني وي تأثیر مي­بندد. در حقوق ايران نيز تعيين مجازات براي جرم قتل حاكي از اهميت اين مسأله در بين حقوقدانان دارد. اما همان گونه كه مي­دانيم سيستم حقوقي ما برداشتي می باشد از شريعت اسلام كه تجلي در قوانين موضوعه دارد.

الف) اهميت موضوع تحقيق

همانطوري كه قبلاً بيان گردید، قتل نفس، اولين جرمي می باشد كه از ديدگاه قرآن در زمين واقع شده كه از خوي تجاوزگري و خود محوري بشر حاكي می باشد و اين اقدام در همان زمان هم جرم و گناه بوده می باشد؛ بدين ترتيب طبيعت بشر و سرگذشت او حكايت از حس برتري طلبي و خودمحوري او دارد، به گونه­اي كه حاضر به از بين بردن هم نوع خود مي­گردد.

اهميت اين بزه تا آنجاست كه ، علاوه بر توجه شارعان مذاهب و قانونگذاران جوامع، موجب توجه ويژة ارباب جرايد و رسانه­ها و دست اندركارانت فيلم­هاي سينمايي و سريال­هاي تلويزيوني به آن شده و اخبار مربوطه و جريان محاكمه قاتلان به گونه گسترده­اي بازتاب مي­دهند و متأسفانه كمتر روزي شاهد عدم اخبار مربوط به قتل و جنايت در صفحات حوادث روزنامه مي­باشيم.

علاوه بر اينكه مجازات قتل عمدي در اكثر نظام­هاي حقوقي با واكنش شديد مواجه مي­باشد، برخي از مقررات شكلي نيز در خصوص نحوة رسيدگي به جرم قتل عمدي بيانگر اهميت اين بزه مي­باشد. مثلاً برابر بند (1) مادة 35 ق. آ. د. ك ايران، در صورت وقوع قتل عمدي، هر گاه قرائن و امارات موجود دلالت بر توجه اتهام به متهم نمايد، صدور بازداشت موقت را الزامي دانسته می باشد؛ در واقع مقنن با عنايت به اهميت جرم مذكور، قرار تأميني شديد و سنگيني كه عليه آزادي متهم تا صدور حكم از سوي قاضي صادر مي­گردد را الزاماً پيش بيني نموده و قاضي را مكلف به صدور چنين قراري نموده می باشد.

بنابراين با در نظر داشتن اهميت و حساسيت اين جرم سعي شده تا با بهره گیری از قوانين و مقررات موضوع، مباحث مربوط به آن بررسي و با حقوق كشور عراق در حد امكان بحث و بررسي صورت پذيرد.

ب) اهداف پژوهش:

هدف از این تحقق شناخت مفهوم قتل عمد و ارکان متشکله آن در قوانین ایران و عراق و مطالعه مسایل مورد اختلاف در حقوق کیفری ایران و فراهم کردن امکان دستیابی محققان و پژوهشگران به منابع خارجی موضوع پژوهش می باشد زیرا که مطالعه حقوق خارجی و مقایسه آن با قواعد داخلی می توان بیانگر ارزش حقوقیه هر کشور را معین نماید و در نهایت به اظهار بعضی از نارسایی های موجود در مواد قانونی مربوط به بزه قتل عمدی به دلیل اهمیت آن در اجتماع و محاکم و در جهت مرتفع کردن آن راهکارهایی اتخاذ گردیده می باشد.

تعداد صفحه :110

قیمت : چهارده هزار و هفتصد تومان

***

—-

پشتیبانی سایت :        ———-        serderehi@gmail.com

در صورتی که مشکلی با پرداخت آنلاین دارید می توانید مبلغ مورد نظر برای هر فایل را کارت به کارت کرده و فایل درخواستی و اطلاعات واریز را به ایمیل ما ارسال کنید تا فایل را از طریق ایمیل دریافت کنید.

***  ***